William Edwards Deming


William Edwards Deming (1900-1993) was een vooraanstaande Amerikaanse Statisticus.

William Edwards Deming werd op 14 oktober 1900 in Siox City, een deelstaat van Amerika geboren.
Hij studeerde wiskunde aan de universiteit van Wyoming en haalde in 1928 zijn doctorraat aan de Yale Universiteit.
In de tweede wereldoorlog leerde hij de SPC- technieken aan de producenten van oorlogsproducten en verhoogde daarmee de efficiŽntie.
Meer bekendheid verwierf hij door zijn werk in Japan na de oorlog.
Vanaf 1950 gaf Deming meerdere lezingen voor Japanse topmanagers over het nut van SQC.
Door de toepassing van de modellen van Deming verwierf de Japanse industrie dank zij de hogere effectiviteit een dominant marktaandeel op vele gebieden.

In 1960 ontving William Edwards Deming als eerste Amerikaan in Japan de "Second Order of the Sacred Treasures" prijs.
Nu is het zo dat in Japan de meest pretentieuze industriŽle onderscheiding de Deming Award is.

Uit de SQC vloeide de TQC voort die wederom de basis was voor de CWQC.
In Nederland kent men de zins 1991 het INK.

De Kwaliteitscirkel van Deming:

De PDCA / Kwaliteitscirkel van Deming is een vier stappenplan die zich voortdurend gaat herhalen en garant staat voor een uitstekend product.

Plan:
Plannen van het verbeterproces.

Do:
het proces in gang zetten/ uitvoeren.

Check:
De resultaten van het procesverloop en de behaalde resultaten vergelijken met de doelstelling.

Act:
Werk volgens de verbeterde procedure.


PDCA in Japan:

De Japanse automobielfabrikant Toyota verklaard, dat "Deming is the core of our management"

Toyota is door gebruik te maken van de methodieken van Deming groot geworden en kan aantonen dat een Toyota personenauto de laagste uitvalpercentage van alle personenautoís wereldwijd heeft.

Wat voor productieprocessen geld is ook op ander niveau toepasbaar.
Zo is het gedachtegoed van Deming een van de pijlers waar ITIL op rust.


Het management denkmodel van Deming.

Naast de kwaliteitscirkel had Deming ook een Denkmodel voor het management, het zo genaamde PDSA model ontwikkeld.
Dit ging gepaard met een 14 puntenplan.


De veertien Deming punten zijn:

1.       Vast ondernemingsdoel.

CreŽer een opzet waarin de producten en te leveren service voortdurend wordt verbeterd, zodat de marktpositie sterk blijft en er banen worden gecreŽerd.


2.       Het nieuwe denken.

Maak het nieuwe denken je eigen, adopteer het.
Wij zijn deel van een nieuwe economisch tijdperk.
Neem je nieuwe verantwoording serieus.


3.      Stop sorteercontroles.

Sorteercontroles zijn de instemming met het idee dat de procesgang niet in staat is om een foutloos product te leveren.
Eindeloze controles leveren statistisch gezien geen kwaliteit.
Kwaliteit ontstaat niet door testen maar door kwalitatief doen.


4.       Stop het honoreren van de goedkoopste aanbieder.

Goedkoop is vaak duurkoop.
Let op de kwaliteit van de aanbieder en zorg voor een goede vertrouwensrelatie.
Bedenk dat de kwaliteit van de leverancier jouw kwaliteit beÔnvloed.


5.       Blijf verbeteren.

Blijf je producten en het proces verbeteren.
Verwijder fouten en inefficiŽntie.
Dit is wat Deming in het denkmodel PDSA aangeeft.


6.       Zorg voor scholing.

Zorg voor scholing van je medewerkers zo dat zij op de actuele stand van zaken blijven.
Zorg voor inzicht en openheid, zodat de medewerkers hun deel in het proces zien en begrijpen.
De medewerkers zijn de waardevolste onderdelen van iedere organisatie.


7.       Zorg voor goede aansturing.

Het idee moet zijn dat medewerkers geholpen worden door een goede aansturing.
Let op dat medewerkers niet gaan zwemmen, maar precies weten wat de opdracht is en hoe die moet worden uitgevoerd.


8.       Verjaag de angst.

Een belangrijk verbeterpunt voor iedere organisatie waar een atmosfeer van angst tegenover leidinggevenden heerst.
Angst ontstaat uit gevoelens van machteloosheid.
Angst belemmert de communicatie en daarmee het vermogen om te verbeteren.


9.       Voorkom hokjesgeest.

Breek barriŤres af. Alle delen van een organisatie werken voor het zelfde doel.
Zorg dat de medewerkers zonder oogkleppen lopen
Zorg voor een goede communicatie tussen de verschillende afdelingen
Daardoor ontstaat kruisbestuiving / nieuwe ideeŽn zeg verbeteringen.


10.      Vermijd slogans.

Wees voorzichtig met slogans over zero defect.
Het hameren op dit soort slogans werkt als propaganda en niet effectieve geen doel.
Goede voorbeelden werken een stuk beter.

11.       Vermijd vaste quotaís.

Door alsmaar op productie aantallen te hameren worden de aantallen eventueel gehaald.
Dit gaat over het algemeen ten kosten van de kwaliteit van de producten.
Betoon de kwaliteit boven de kwantiteit en laat de medewerkers meedenken over het product en een efficiŽnter productieproces.

12.       Stimuleer de trots op vakmanschap.

Zorg er voor dat de medewerkers trots kunnen zijn op hun geleverde prestatie en hun vakmanschap.
Niets is erger voor een onderneming als medewerkers die lusteloos aan het werk zijn en enkel de uren afwerken.


13.      Stimuleer de opleidingen/bijscholingen.

Met voortdurende bijscholing verhoogd het niveau van de medewerkers en daarmee ook het vermogen van zelfverbetering en een daarmee gepaarde verbetering van de te leveren producten.

14.       Verplichting van het management.

Iedereen in de organisatie is verplicht om aan de voortdurende veranderingen na een beter product mee te werken.
Dit geld zowel voor het management die de aansturing moeten verbeteren als ook de medewerkers die met de organisatie moeten meedenken.