Geslaagd seminar voor deelnemers

ICT-academie 

 

Op de foto v.l.n.r. Gamze Koçak, Henny Luyrink, Dennis Marapengopie, Gerard Sanderink, Michael Jordan en Marcel Nollen

Grijp je kansen. Seminar ict-academie geslaagd. 

Je zit middenin je ICT-opleiding niveau 2. Het is hard werken. Het hoger beroepsonderwijs lijkt onbereikbaar. Een échte carrière in de ICT-wereld ook. Maar juist in de ICT kan je met een niveau 2 opleiding als basis verder komen dan veel deelnemers denken. Als je je best maar doet. Om dat te laten zien, organiseerde de ICT-academie van het Albeda College woensdag 28 maart 2007 een symposium rond het thema “Gebruik je niveau 2 opleiding als startbaan”.

De eerste twee gastsprekers waren oud-deelnemers Gamze Koçak en Dennis Marapengopie. Goede voorbeelden van hoe ver je met niveau 2 als basis kunt komen. Gamze vertelde een eerlijk verhaal over haar lange weg van niveau 2 naar niveau 3 en uiteindelijk naar het HBO. Een weg van vijf herkansingen, waarbij haar zelfvertrouwen en wilskracht zijn beloond. Zij bedankte haar mentor de heer Jordan voor zijn steun. Ook Dennis vertelde dat het zonder die steun van school het veel moeilijker zou zijn geweest om zijn niveau 2 diploma te halen: “Meneer Jordan bleef me motiveren. Door hem heb ik de basis gelegd voor de kennis die ik nu in mijn werk gebruik”. Hij besloot na zijn niveau 2 diploma niet verder te gaan, maar zich bij een bedrijf verder te ontwikkelen. Want, vind Dennis: “Pas als je werkt, krijg je goed inzicht in wat je wilt en kunt”. Bij automatiseringsbedrijf Centric, een van de grootste automatiseringsbedrijven van de Benelux, was hij aan het goede adres. Zoals bij het Albeda de loopbaan van de deelnemer centraal staat, is bij Centric de ontwikkeling van de werknemer belangrijk. Door het volgen van interne trainingen en cursussen krijgt Dennis daar alle mogelijkheden om te groeien.

Algemeen directeur van de Centric Groep, Gerard Sanderink was ook naar het symposium gekomen. Hij kreeg de zaal met deelnemers stil met een inspirerende en bescheiden beschrijving van zijn loopbaan vol hindernissen en lastige keuzes. Opgegroeid in Twente sprak hij als kind alleen dialect. Zijn lagere schooljaren verliepen daardoor moeizaam. Sanderink: “Toen ik naar de lagere school ging kende ik geen woord Nederlands. Ik ben zelfs drie keer voorwaardelijk overgegaan”. Maar Sanderink, die zichzelf een laatbloeier noemt, bleek een doorzetter, die vooral in de technische vakken goede cijfers haalde. Via het VMBO, de MAVO, en de HAVO wist hij uiteindelijk op de universiteit te komen, waar hij elektrotechniek, wiskunde en bedrijfskunde studeerde. Lange tijd wist hij niet precies welke kant hij op zou gaan. Hij deed onderzoek aan de universiteit, maar werkte ook als computerspecialist in de vliegtuig- en ruimtevaartbouw, de uitgeverswereld en in de industrie voor medische apparatuur, voordat hij begin jaren negentig automatiseringsbedrijf Centric oprichtte.

Voor de deelnemers van de ICT-academie had hij een paar tips voor succes. Sanderink: “Je moet jezelf steeds blijven uitdagen met doelstellingen, zodat je richting kunt geven aan je leven. Die doelen moeten wel realistisch en haalbaar zijn, want anders raak je teleurgesteld in jezelf en kom je in een negatieve spiraal terecht. Begin met kleine doelen in je dagelijkse leven. Als je die haalt, bouw je vertrouwen op in jezelf. Daardoor kun je beter omgaan met tegenvallers, die iedereen wel eens krijgt. In plaats van het op te geven, ga je dan uitzoeken waarom iets niet lukt. En grijp je je kansen”.

Vervolgens liet Sanderink één van zijn directeuren, Henny Luyrink, toelichten wat Centric MBO’ers te bieden heeft. Luyrink bevestigde het verhaal van oud-deelnemer Dennis: “Je begint bijna allemaal in onze operationele centers. Daar ondersteun je de ict-gebruikers en beheer je ICT-omgevingen. Maar doorleren hoort wat ons betreft bij je baan. En daarmee kan je doorgroeien. Natuurlijk moet je wel een aantal competenties hebben, zoals samenwerken in teamverband, klantgerichtheid en betrokkenheid bij je werk. En je moet je goed kunnen uitdrukken in het Nederlands.” Een deelnemer uit de zaal bekende dat hij dyslectisch is en zich zorgen maakte over het vinden van een baan. Hij werd door Sanderink gerustgesteld: “Bij Centric kan je daarvoor begeleiding krijgen. Het zal alleen wat langer duren voor je bij ons je certificaten haalt. Ik ben zelf trouwens niet dyslectisch, maar ik lees wel erg langzaam. Dat hoeft dus geen belemmering te zijn!”

Tot slot leidde Marcel Nollen, lid van het College van Bestuur van het Albeda College, de aanwezigen langs de vijf ankerpunten van de onderwijsvisie. Met een paar voorbeelden liet hij vervolgens zien dat het Albeda College altijd op zoek is naar nieuwe mogelijkheden om haar deelnemers te ontwikkelen. Het omtoveren van het voormalige Holland-Amerika lijnschip de Rotterdam tot een compleet stagebedrijf spreekt daarbij het meest tot de verbeelding. Op zoek naar reacties van de deelnemers liep Nollen even met microfoon het publiek in. Maar met een microfoon onder hun neus en alle ogen op hen gericht durfden de deelnemers niet veel te zeggen. 

Na afloop van het symposium waren de deelnemers spraakzamer. Ze bleken enthousiast  over de middag. Gerardo Kluypers: “We wisten niet dat er eigenlijk zoveel mogelijk is als je niveau 2 doet. Ik heb echt respect voor die Sanderink. Hij heeft het ook niet makkelijk gehad in het begin. Ik ga nou echt niet werken na mijn diploma hoor! Doorleren is beter. Eerst niveau 3 en 4 halen en dan ga ik naar het HBO.” Zijn vrienden knikten bevestigend. Michael Jordan, docent aan de ICT-academie en initiatiefnemer van het symposium, glundert: “Dat is nu precies wat ik probeer te bereiken bij mijn deelnemers. Ik zeg altijd: ‘Jongens, the sky is the limit, als je ervoor wilt werken.’” De opzet van het symposium lijkt dus geslaagd.
Tim van der Korput.